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  <front>
    <journal-meta>
      <journal-id journal-id-type="publisher-id">SMF</journal-id>
      <journal-title-group>
        <journal-title>Schweizerisches Medizin-Forum</journal-title>
      </journal-title-group>
      <issn pub-type="epub">1424-4020</issn>
      <issn pub-type="ppub">1424-3784</issn>
      <publisher>
        <publisher-name>EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</publisher-name>
        <publisher-loc>Farnsburgerstrasse 8
CH-4132 Muttenz</publisher-loc>
      </publisher>
    </journal-meta>
    <article-meta>
      <article-id pub-id-type="publisher-id">09065</article-id>
      <article-id pub-id-type="doi">10.4414/smf.2022.09065</article-id>
      <article-categories>
        <!-- rubric -->
        <subj-group subj-group-type="Article Type">
          <subject>Der besondere Fall</subject>
        </subj-group>
        <!-- topics -->
        <subj-group subj-group-type="Classification">
          <subject>Infektiologie</subject>
          <subject>Neurologie</subject>
          <subject>Syndrome</subject>
        </subj-group>
      </article-categories>
      <title-group>
        <article-title>Polyradikulitis vom Typ Guillain-Barré-Syndrom nach COVID-19-Infektion</article-title>
      </title-group>
      <contrib-group>
        <contrib id="author-1" contrib-type="author" corresp="yes">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Furlenmeier</surname>
            <given-names>Monika</given-names>
          </name>
          <email>M.Furlenmeier@reha-rhf.ch</email>
          <aff>Geriatrie | Salinenstrasse 98 | Rheinfelden | 4310 | SWITZERLAND | 079 124 23 38</aff>
        </contrib>
        <contrib id="author-2" contrib-type="author" corresp="no">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Ettlin</surname>
            <given-names>Thierry</given-names>
          </name>
          <email>Th.Ettlin@reha-rhf.ch</email>
          <aff>Neurologie</aff>
        </contrib>
        <contrib id="author-3" contrib-type="author" corresp="no">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Parmar</surname>
            <given-names>Katrin</given-names>
          </name>
          <email>K.Parmar@reha-rhf.ch</email>
          <aff>Neurologie</aff>
        </contrib>
      </contrib-group>
      <pub-date pub-type="epub" date-type="will-be" iso-8601-date="2022.04.13">
        <day>13</day>
        <month>04</month>
        <year>2022</year>
      </pub-date>
      <volume>22</volume>
      <issue>1516</issue>
      <fpage>268</fpage>
      <lpage>272</lpage>
      <permissions>
        <copyright-statement>Copyright: EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</copyright-statement>
        <copyright-year>2022</copyright-year>
        <copyright-holder>EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</copyright-holder>
        <license license-type="open-access" xlink:href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/">
          <license-p>"Swiss Medical Forum" is an open access publication of EMH published in accordance with the terms of the Creative Commons licence attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International. You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms:</license-p>
          <license-p>Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.</license-p>
          <license-p>NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.</license-p>
          <license-p>NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.</license-p>
          <license-p>"Non-commercial" means not primarily intended for or directed towards commercial advantage or monetary compensation. The incorporation of publications in commercial products, the use of publications to advertise for commercial products or services and any other usage that directly or indirectly pursues commercial interests is subject to the express previous consent of the publishing house as part of a written agreement.</license-p>
          <license-p>Please send us your request in writing. Exact indication of the publication from which you would like to reproduce material and detailed information about its intended use help to facilitate and expedite request processing.</license-p>
        </license>
      </permissions>
      <abstract abstract-type="article" xml:lang="de">
        <p>Ein Guillain-Barré-Syndrom (GBS) scheint eine ernste Komplikation einer COVID-19 Infektion zu sein und kann bereits wenige Tage nach den ersten respiratorischen Symptomen auftreten. Beim klassischen GBS kommt es häufig infolge von viralen oder bakteriellen Infekten zu einer überschiessenden Autoimmunreaktion. Die Krankheit manifestiert sich initial häufig mit leichtgradigen sensiblen Reizerscheinungen oder Schmerzen, gefolgt von einer aufsteigenden symmetrischen Muskelschwäche bis hin zur Lähmung sowie Areflexie.  Etwa 15-20% der Patienten erleiden eine lebensbedrohliche Lähmung der Atem- und Schluckmuskulatur, die eine intensivmedizinische Therapie erforderlich macht. Die Gesamtmortalität liegt zwischen 3-5%. Da es sich beim GBS um eine ernsthafte neurologische Erkrankung handelt, ist eine aktive Suche nach einer SARS-CoV2-Infektion bei Patienten mit einem GBS sinnvoll. Umgekehrt sollte bei allen Patienten mit schweren COVID-19-Verläufen, die beatmet werden müssen, abgeklärt werden, ob nicht ein GBS die eigentliche Ursache für die Beatmungspflichtigkeit sein könnte. Gemäss aktueller Literatur liess sich bis jetzt kein Zusammenhang zwischen der Schwere der COVID-19-Erkrankung und dem Auftreten bzw. Verlauf eines GBS aufzeigen.</p>
      </abstract>
    </article-meta>
  </front>
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