<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE article PUBLIC "-//NLM//DTD JATS (Z39.96) Journal Publishing DTD v1.0 20120330//EN" "http://jats.nlm.nih.gov/publishing/1.0/JATS-journalpublishing1.dtd">
<article xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" article-type="research-article" dtd-version="1.0" xml:lang="en">
  <front>
    <journal-meta>
      <journal-id journal-id-type="publisher-id">SMF</journal-id>
      <journal-title-group>
        <journal-title>Schweizerisches Medizin-Forum</journal-title>
      </journal-title-group>
      <issn pub-type="epub">1424-4020</issn>
      <issn pub-type="ppub">1424-3784</issn>
      <publisher>
        <publisher-name>EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</publisher-name>
        <publisher-loc>Farnsburgerstrasse 8
CH-4132 Muttenz</publisher-loc>
      </publisher>
    </journal-meta>
    <article-meta>
      <article-id pub-id-type="publisher-id">08986</article-id>
      <article-id pub-id-type="doi">10.4414/smf.2022.08986</article-id>
      <article-categories>
        <!-- rubric -->
        <subj-group subj-group-type="Article Type">
          <subject>Der besondere Fall</subject>
        </subj-group>
        <!-- topics -->
        <subj-group subj-group-type="Classification">
          <subject>Kinder- und Jugendmedizin</subject>
        </subj-group>
      </article-categories>
      <title-group>
        <article-title>Noonan-Syndrom</article-title>
      </title-group>
      <contrib-group>
        <contrib id="author-1" contrib-type="author" corresp="yes">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Noordam</surname>
            <given-names>Cornelis</given-names>
          </name>
          <email>kees.noordam@pezz.ch</email>
          <aff>Pädiatrisch-Endokrinologisches Zentrum Zürich | Möhrlistrasse 69 | Zürich | 8006 | SWITZERLAND</aff>
        </contrib>
        <contrib id="author-2" contrib-type="author" corresp="no">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Croonen</surname>
            <given-names>Ellen A.</given-names>
          </name>
          <email/>
          <aff>Kindergeneeskunde</aff>
        </contrib>
        <contrib id="author-3" contrib-type="author" corresp="no">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Katschnig</surname>
            <given-names>Claudia K.</given-names>
          </name>
          <email/>
          <aff>Pädiatrisch-Endokrinologisches Zentrum Zürich</aff>
        </contrib>
      </contrib-group>
      <pub-date pub-type="epub" date-type="pub" iso-8601-date="2022.08.16">
        <day>16</day>
        <month>08</month>
        <year>2022</year>
      </pub-date>
      <volume>22</volume>
      <issue>3334</issue>
      <fpage>549</fpage>
      <lpage>551</lpage>
      <permissions>
        <copyright-statement>Copyright: EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</copyright-statement>
        <copyright-year>2022</copyright-year>
        <copyright-holder>EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</copyright-holder>
        <license license-type="open-access" xlink:href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/">
          <license-p>"Swiss Medical Forum" is an open access publication of EMH published in accordance with the terms of the Creative Commons licence attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International. You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms:</license-p>
          <license-p>Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.</license-p>
          <license-p>NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.</license-p>
          <license-p>NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.</license-p>
          <license-p>"Non-commercial" means not primarily intended for or directed towards commercial advantage or monetary compensation. The incorporation of publications in commercial products, the use of publications to advertise for commercial products or services and any other usage that directly or indirectly pursues commercial interests is subject to the express previous consent of the publishing house as part of a written agreement.</license-p>
          <license-p>Please send us your request in writing. Exact indication of the publication from which you would like to reproduce material and detailed information about its intended use help to facilitate and expedite request processing.</license-p>
        </license>
      </permissions>
      <abstract abstract-type="article" xml:lang="de">
        <p>Das Noonan-Syndrom ist eine multisystemische genetische Störung mit einer geschätzten Inzidenz von 1 auf 1.000 bis 1 auf 2.500 Lebendgeburten. Das Noonan-Syndrom wird meist klinisch durch spezifische Merkmale diagnostiziert. Die Hauptmerkmale des Noonan-Syndroms sind ein Kleinwuchs, das charakteristische Gesicht, angeborene Herzfehler und ein unterschiedlicher Grad der Entwicklungsverzögerung. Das Noonan-Syndrom ist überwiegend eine autosomal dominante Erkrankung. Die klinischen Merkmale, die bei einer Person mit Noonan-Syndrom auftreten, können extrem variabel sein. Daher kann die Diagnosestellung schwierig sein. Für viele Eltern ist es aber wichtig eine Diagnose zu stellen, da sie damit auch Antworten auf häufige Fragen bekommen. Auch für die Patienten ist eine Diagnosestellung wichtig, um ihnen die richtige Behandlung zukommen zu lassen.
Wir beschreiben einen aktuellen Fall, bei dem die Diagnosestellung verzögert war. In der Diskussion gehen wir auf die spezifischen Probleme ein, die bei der Diagnosestellung und Betreuung von Menschen mit Noonan-Syndrom zu beachten sind.</p>
      </abstract>
    </article-meta>
  </front>
  <body/>
  <back/>
</article>
