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  <front>
    <journal-meta>
      <journal-id journal-id-type="publisher-id">SMF</journal-id>
      <journal-title-group>
        <journal-title>Schweizerisches Medizin-Forum</journal-title>
      </journal-title-group>
      <issn pub-type="epub">1424-4020</issn>
      <issn pub-type="ppub">1424-3784</issn>
      <publisher>
        <publisher-name>EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</publisher-name>
        <publisher-loc>Farnsburgerstrasse 8
CH-4132 Muttenz</publisher-loc>
      </publisher>
    </journal-meta>
    <article-meta>
      <article-id pub-id-type="publisher-id">09227</article-id>
      <article-id pub-id-type="doi">10.4414/smf.2022.09227</article-id>
      <article-categories>
        <!-- rubric -->
        <subj-group subj-group-type="Article Type">
          <subject>Aktuell</subject>
        </subj-group>
        <!-- topics -->
        <subj-group subj-group-type="Classification">
          <subject>Kardiologie</subject>
          <subject>Klinische Pharmakologie und Toxikologie</subject>
        </subj-group>
      </article-categories>
      <title-group>
        <article-title>Quo usque tandem – wie lange noch?</article-title>
      </title-group>
      <contrib-group>
        <contrib id="author-1" contrib-type="author" corresp="yes">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Neagoe</surname>
            <given-names>Alexandra</given-names>
          </name>
          <email>neagoeal@gmail.com</email>
          <aff>Cardiology | SWITZERLAND</aff>
        </contrib>
        <contrib id="author-2" contrib-type="author" corresp="no">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Holzknecht</surname>
            <given-names>Arnulf</given-names>
          </name>
          <email/>
          <aff>Cardiology | SWITZERLAND</aff>
        </contrib>
        <contrib id="author-3" contrib-type="author" corresp="no">
          <contrib-id contrib-id-type="orcid"/>
          <name>
            <surname>Messerli</surname>
            <given-names>Franz</given-names>
          </name>
          <email>messerli.f@gmail.com</email>
          <aff>University of Bern: Universitat Bern and Jagiellonian University Krakow, Poland | BioMedical Research | SWITZERLAND</aff>
        </contrib>
      </contrib-group>
      <pub-date pub-type="epub" date-type="will-be" iso-8601-date="2022.10.12">
        <day>12</day>
        <month>10</month>
        <year>2022</year>
      </pub-date>
      <volume>22</volume>
      <issue>41</issue>
      <fpage>678</fpage>
      <lpage>680</lpage>
      <permissions>
        <copyright-statement>Copyright: EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</copyright-statement>
        <copyright-year>2022</copyright-year>
        <copyright-holder>EMH Schweizerischer Ärzteverlag AG</copyright-holder>
        <license license-type="open-access" xlink:href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/">
          <license-p>"Swiss Medical Forum" is an open access publication of EMH published in accordance with the terms of the Creative Commons licence attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International. You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms:</license-p>
          <license-p>Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.</license-p>
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          <license-p>NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.</license-p>
          <license-p>"Non-commercial" means not primarily intended for or directed towards commercial advantage or monetary compensation. The incorporation of publications in commercial products, the use of publications to advertise for commercial products or services and any other usage that directly or indirectly pursues commercial interests is subject to the express previous consent of the publishing house as part of a written agreement.</license-p>
          <license-p>Please send us your request in writing. Exact indication of the publication from which you would like to reproduce material and detailed information about its intended use help to facilitate and expedite request processing.</license-p>
        </license>
      </permissions>
      <abstract abstract-type="article" xml:lang="de">
        <p>Vor mehr als 20 Jahren wurde nachgewiesen, dass ACE-Hemmer eine kardioprotektive Wirkung haben. In 2004 stellte sich in der VALUE Studie fest, dass in der Studie die Myokardinfarkte (MI) 19% häufiger in der Valsartangrupe als in der Amlodipingruppe auftraten. Diese führte zum zum sogenannten "MI Paradoxon" der ARBs, nämlich, dass diese, obwohl sie den Blutdruck senken, das Risiko für MI nicht verringern, oder vielleicht sogar erhöhen könnten.  Mittlerweile wurden jedoch eine Menge, solider Outcome Studien veröffentlicht, welche dieses MI Paradoxon der ARBs in Frage stellen, wie wir schon vor gut einem Jahrzehnt konstatieren konnten. Die Tatsache, dass nun viele von uns immer noch vorwiegend ACE Hemmer verschreiben, kann wohl damit zu tun haben, dass im Klinikalltag noch und noch doziert wurde, dass diese Substanzklasse einzigartige kardioprotektive Eigenschaften aufweise. Dem ist sicher heute nicht mehr so; die aktuelle Datenlage zeigt, dass ACE Hemmer und ARBs in puncto Effizienz und Ergebnissen gleichwertig sind, aber eben in Hinblick auf die Nebenwirkungen nicht. In letzter Konsequenz heisst das, dass es heutzutage keinen triftigen Grund mehr gibt, unsere Patienten, den schädlichen Nebenwirkungen von ACE Hemmern auszusetzen.</p>
      </abstract>
    </article-meta>
  </front>
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